سواحل خاص ایران

درست است که سفرهای دریایی را بیشتر با شمال می‌شناسند اما جالب است بدانید که ایران، شگفت‌انگیزترین سواحل دنیا را در 4گوشه خود دارد؛ کافی است خودتان ترجیح دهید که چشم های‌تان به آبیِ کدام دریا و آرامش کدام ساحل روشن شود.

سفرهای دریایی به‌واسطه سواحل آرام و امکانات متنوع تفریحی‌شان، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفرهای خانوادگی هستند. مخصوصا اگر با اجاره ویلا در شمال این لذت را بر خود و همسفران‌تان تکمیل کنید!

نوازش گوش‌ها به‌لطف صدای موج‌ها، نفس‌کشیدن در دریا و شن‌های ساحل که پاهارا حسابی قلقلک می‌دهند، همگی از مواردی هستند که دریادوستان را هیجان‌زده می‌کند و محرکی می‌شود که بار سفر به سوی ساحل را ببندند.

ساحل‌ها در ایران تنوع زیادی دارند. از شمال تا جنوب و سواحلی که نام‌شان کم‌تر از سایرین شنیده می‌شود، اما در آرامش و خلوتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

 خلاصه کلام این‌که در این مطلب از خاص‌ترین سواحل ایران حرف می‌زنیم؛ سواحلی که قراراست به شرط زیبایی حیرت‌زده‌تان کنند.

ساحلی به وسعت یک استان در شمال ایران

در بازدید از ساحل گیسوم و سایر سواحل شمال، اجاره ویلا شمال یا کلبه‌های اقامتی، از قرص‌ترین انتخاب‌ها برای سفر به شمال است که نسبت به کمپینگ‌های انفرادی در چادر از امنیت بالاتری برخوردار خواهد‌بود.

شمال به داشتن سواحل زیبا و حیرت‌انگیز معروف‌ترین است! با این‌حال یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای دریادوستان، ساحل گیسوم در استان گیلان است.

اگر می‌خواهید از هیاهوی شهر فرار کنید و با یکی از آرام‌ترین سواحل عمرتان رو‌به‌رو شوید، انتخاب گیسوم یک انتخاب بدون نقص است.

همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به این ساحل، تجربه انواع ورزش‌های آبی و تفریحاتی مانند جت‌اسکی است که طرفداران خاص خودش را دارد. گیسوم نه‌تنها به‌عنوان ساحل، بلکه به‌لطف جنگل سراسر سبز گیسوم در نزدیکی همین ساحل، محبوبیت دیرینه‌ای دارد که بازدید از آن‌جا هم می‌تواند برای ذخیره انرژی در روزهای پرهیاهوی شهری قوت قلب مسافران باشد.

منبع : سواحل خاص ایران

سایت شب، برنده تندیس اولین و بهترین پلتفرم اجاره ویلا و سوئیت در سراسر ایران

زیباترین جنگل‌های مازندران برای جنگل‌نوردی

یکی از جذاب‌ترین لحظه‌های هر گردشگر لذت تماشای تکراری‌ترین نقاط دنیا است، البته اگر ارزش این نگاهِ دوباره را داشته باشند.

شمال و به‌ویژه شهر خوش آب‌وهوای مازندران، مناطقی هستند که بارها و بارها به‌عنوان مقصد سفر موردتوجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته‌اند. در این مقاله به بررسی زیباترین و تماشایی‌ترین جنگل‌های مازندرانی می‌پردازیم که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند.

عبور از جنگل رامسر؛ قدم‌زدن روی طبیعت بکر

جنگل‌های رامسر صرفا جنگل نیستند؛ بخشی از اصالت مازندران و میراث شمال هستند که تعهد میزبانی گردشگران از همه نقاط ایران و جهان، بر دوش آ‌‌ن‌ها است. طبیعت بکر شمال و امکان اجاره ویلا در رامسر یکی از هیجان‌انگیزترین فرصت‌هایی است که مسافران شمال عمیقا تجربه می‌کنند.

البته اگر برای اولین‌بار است که مسافر شمال هستید، جنگل‌ می‌توانند عطش تماشای شمالِ واقعی را در شما و همسفران‌تان فرو بنشاند؛ جنگل‌هایی که معروف‌ترین‌های شمال هستند و البته، بعداز دیدن‌شان، دل‌بستن به سایر شهرها و مناطق گردشگری شمال سخت می‌شود.

جنگل لاجیم

جنگل لاجیم، نورچشم سوادکوهی‌ها است. اگر از عشاق گیاهان و فضای سبز هستید، باید به یاد داشته باشید که در این جنگل، قراراست نفس به نفس با طبیعت زندگی کنید! جالب است بدانید که جنگل لاجیم در روستایی با همین عنوان قرار دارد که علاوه‌بر طبیعت بکر و زیبا، تاریخ باشکوهی را در دل خود دارد.

آثار تاریخی با ارزشی مانند برج لاجیم در این روستا قرار دارد که باعث می‌شود نگاه‌ها به آن، به‌عنوان یک منطقه صرفا خوش‌آب‌وهوا نباشد. درحقیقت با حضور در جنگل لاجیم، شما می‌توانید کیف طبیعت را ببرید و حتی ضمن اجاره ویلا یا کلبه‌های جنگلی، این کیف را چندبرابر کنید!

البته از لذت تماشای تاریخ کهن در روستای لاجیم هم نمی‌توان به‌سادگی عبور کرد.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

جنگل‌های دالخانی را بیشتر باعنوان داالان بهشت می‌شناسند؛ البته از نوع مازندرانی‌اش! این جنگل، در بیشتر اوقات روز غرق در مه است و همین ماجرا به محبوبیت و سحرآمیز جلوه‌کردنش کمک قابل‌توجهی می‌کند. جنگل دالخانی برای جنگل‌نوردی جان می‌دهد؛ مخصوصا اگر تجهیزات مناسب برای گشت‌و‌گذار در طبیعت را به‌همراه داشته باشید. تصور فضای این جنگل حتی با چشم‌های بسته و از راه دور شیرین است؛ غلیظ‌ترین مهی که در عمرتان دیده‌اید در پناهِ زمین است و درختان جنگل آ‌‌ن‌قدر به سمت آسمان قد کشیده‌اند که انگار قصد بوسیدن ابرهارا دارند!

دالخانی دالان بهشت نیست. یک بهشت تولد‌یافته از قلب طبیعت است که دیدنش بر شمال رفته‌ها و شمال نرفته‌ها واجب است. مخصوصا اگر به گزینه اجاره ویلا فکر می‌کنید، دالخانی باید در چک لیست بازدیدهای سفرتان بیشتراز سایر نقاط تیک سبز بگیرد!

پارک جنگلی سی‌سنگان

با قدم‌گذاشتن در پارک جنگلی سی‌سنگان، از یک سو به دریای خزر سلام می‌دهید و ازسویی دیگر، دامنه‌های البرز را کشف می‌کنید! این پارک جنگلی بی‌نظیر در مازندران، با هدف درآغوش‌گرفتن گونه‌های گیاهی نادر و حفاظت از آن‌ها تاسیس شد اما امروزه یکی از تماشایی‌ترین جنگل‌های شمال محسوب می‌شود.

پارک جنگلی سی‌سنگان امکانات مدرن بیشتری نسبت به سایر جنگل‌های مازندران دارد که باعث می‌شود گردشگران احساس بهتری را تجربه کنند و درکنار امکانات مدرن، از حضور گونه‌های گیاهی و جانوریِ جذاب در این پارک به وجد بیایند.

جنگل دوهزار تنکابن

جنگل دوهزار در تنکابن مازندران، یکی از تماشایی‌ترین منظره‌هایی است که در شمال به چشم گردشگران می‌آید. تلفیق جنگل و کوهستان درکنارهم و فضای سبزی که به‌لطف درختان راش و چنار دیدنی شده است، باعث می‌شود که به‌جرئت بگوییم: جنگل دوهزار را هزاران بار هم ببینید کم است!

یکی از فرصت‌های ناب طبیعت‌گردی در این جنگل، پیاده‌روی به سمت قله سیالان است که در این مسیر، هم سبزیِ جنگل از نزدیک لمس می‌شود، هم ابهت کوهستان!

بهشتی به اسم چالوس

مناطق مختلف شمال، هرکدام به‌خودی‌خود می‌توانند بهشت باشند، اما ماجرای چالوس کمی فرق می‌کند! چالوس را به‌جرات می‌توان خاطره‌سازترین منطقه شمال بدانیم.

جاده‌ای که از آغاز تا پایانش رویایی‌ترین تصاویر طبیعت را به رخ مسافران می‌کشد و خواب را از چشم می‌پراند؛ البته ترافیک و شلوغی بیش‌ازاندازه این جاده هم در پراندن خواب از چشم‌های مسافران بی‌تاثیر نیست!

بااین وجود، چالوس چیزی بیشتراز یک جاده است و جنگل چالوس در مسیر پر رمزورازِ این جاده، می‌تواند از عجیب‌ترین لحظات حضور طبیعت‌دوستان در شمال باشد.

پارک جنگلی فین چالوس

یکی از جذاب‌ترین پارک‌های جنگلی شمال، پارک جنگلی فین چالوس است. پارک جنگلی چالوس، بیست‌و‌چهارساعته باز است و به دلیل قرارگیری در مسیر عبور مسافران، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بازدیدهای سریع باشد؛ البته اگر بتوانید به سرعت از آن‌جا دل بکنید!

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین چالوس

فراموش نکنید که اجاره ویلا چالوس لب دریا از گزینه‌های فوق‌العاده برای ماندن در این منطقه از شمال است که به لطف آن، می‌توانید با اطمینان‌خاطر بیشتری در شمال بمانید و خاطره‌های بیشتری برای خود و همسفران‌تان بسازید.

منبع :» زیباترین جنگلهای شمال

بیوگرافی و معرفی علی توکلی کارگردان و معرفی آثار

علی توکلی کارگردان

علی توکلی کارگردان

مقدمه

علی توکلی “Ali Tavakoli”متولد بهمن ماه 1366 است، او در دوران راهنمایی بود که متوجه شد به دنیای سینما علاقه دارد، اواخر سال‌های دهه ۷۰ یا اوایل ۸۰ بود که تجربه فیلم دیدن در سینما برای او جدی شد.

تماشای فیلم‌ها در سینما برای علی توکلی جالب بود، احساس می‌کرد او هم می‌تواند فیلم بسازد یا داستان بنویسد اما این احساس را در رابطه با هنرهای دیگر نداشت، مثلا وقتی نقاشی یا مجسمه­ای زیبا می‌دید احساس نمی‌کرد که او هم توان کشیدن یا ساختن آنها را داشته باشد.

آثار علی توکلی

آثار علی توکلی

دوران تحصیل علی توکلی

این احساس که سینما چقدر به او نزدیک است باعث شد تصمیم بگیرد به دنیای سینما وارد شود دقیقاً سوم راهنمایی بود که تصمیم نهایی را گرفت و پس از سپری کردن سال اول دبیرستان به تنها هنرستانی که در آن سال‌ها سینما درس می‌داد و دو سال قبل از اینکه علی توکلی در آن ثبت نام کند تاسیس شده بود وارد شد که البته چند سال بعد منحل شد.

بعد از گذراندن دوره دو ساله در هنرستان پیام معاصر در دوره کارشناسی دانشگاه سوره پذیرفته شد.

آثار و فیلم های علی توکلی

علی توکلی در این سال­ها دو مجموعه داستان با نام­های «شرق غمگین / نشر اخوان» و «هر چیز سنگین در هوا پخش می­شود / نشر سبزان» روانه بازار نشر کرد که از اولین آثار علی توکلی به شمار می‌روند.

علی توکلی و فیلم کوتاه کبود

علی توکلی و فیلم کوتاه کبود

سال 91 اولین فیلم کوتاه خود با نام «روزنه» را ساخت. سپس فیلمنامۀ کوتاه صراحی را برای سعید نجاتی نوشت که در جشنواره­های داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت.

وی در سال 1400 با ساخت دومین فیلم کوتاه خود به نام فیلم کوتاه کبود به تهیه کنندگی فواد جاودان، سعید نجاتی و انجمن سینمای جوان ایران به عرصۀ فیلمسازی حرفه­ای بازگشت.

علی توکلی کارگردان فیلم کبود

علی توکلی کارگردان فیلم کبود

او هم اکنون مشغول بازنویسی فیلمنامۀ بلندی است که احتمالا پس از محدودیت­های کرونایی جلوی دوربین خواهد رفت.

دانشکده های هنری فضای خوبی برای استعداد های سینمایی است

علی توکلی یک دهه در این دانشگاه مشغول تحصیل بود، دوره کارشناسی سینما با گرایش فیلمنامه و بعد از آن دوره کارشناسی ارشد را با گرایش مطالعات سینمایی به اتمام رساند.

او فکر میکند اگر باز هم به همان دوران بازگردد دوباره در دانشگاه، سینما خواهد خواند، هر چند در آن زمان تعداد اساتید خوب دانشگاه انگشت شمار بود. اما تجربه تشکیل گروه و فیلمسازی با جمعی از همکلاسی‌ها تجربه چشم گیری برای او بود.

فیلمنامه های علی توکلی

فیلمنامه های علی توکلی

علی توکلی و دوستانش چند جوان با انگیزه بودند که ساخت فیلم کوتاه را با هم شروع کردند، هر چند که فیلم‌هایی که می‌ساختند بیشتر تجربه‌های دانشجویی بود اما به نظر او شکل‌گیری این گروه‌ها مثبت‌ترین اتفاقی است که در دانشگاه می‌افتد. به نظر او چیزی که در آموزشگاهای آزاد به سبب مدت زمان کوتاه آموزش کمتر اتفاق می‌افتد تشکیل گروه است که هم به شما در ساخت فیلم انگیزه می‌دهد و هم اینکه دوستانتان به عنوان عوامل در ساخت فیلم کوتاه کمک می‌کنند، این امر یکی از بزرگترین مزیت‌های چنین گروه‌هایی است چرا که شما نمی‌توانید به همه عوامل دستمزد بدهید و بخشی از فرآیند کار توسط این گروه‌ها انجام و این اتفاق بسیار مثبتی است به ویژه اینکه چنین چیزی در سالهایی اتفاق می‌افتد که شما فراغت زیادی دارید و شما را داخل فضایی قرار می‌‌دهد که بستر مناسبی است برای پرورش آدم‌های مستعد. ولی اگر شما از دانشگاه فاصله بگیرید کم‌کم از این فضا دور می‌شوید و این اتفاقی بود که برای علی توکلی افتاد.

تجربه­ی نوشتن از داستان کوتاه تا رمان

علی توکلی بعد از ساخت یک فیلم کوتاه دو مجموعه داستان کوتاه منتشر کرد، مجموعه اول به نام شرقی غمگین که داستان‌های مینیمال یک صفحه ایی بود و دومی داستان‌های کوتاه که با نام هر چیز سنگین در هوا پخش می شود منتشر شد. پس از نوشتن فیلمنامه کوتاهی به نام صراحی که توسط یکی از دوستانش ساخته شد، مدتی از فضای فیلمسازی دور شد.

آثار علی توکلی

آثار علی توکلی

بعد از چاپ دو مجموعه کوتاه یک رمان نوشت که بنا به دلایلی از انتشار آن صرف نظر کرد. در واقع چیزی که باعث شد این مسیر را ادامه ندهد و دوباره به سمت سینما بازگردد چند پرسش اساسی بود که به شکل شخصی برای او به وجود آمد.

اولین پرسش این بود که چرا ما رمان‌نویس بزرگ نداریم یا به عبارت دیگر چرا در حوزه زبان فارسی ما با داستانی با ابعاد جهانی رو به رو نمی شویم، جواب این سوال شاید بسیار سخت و پیچیده باشد اما آن چیزی که به ذهن او می‌رسد این است که ما نتوانسه‌ایم قالب رمان را به شکل درخوری در ادبیات­مان حل کنیم.

بیشتر رمان‌های فارسی چیزی شبیه سرگذشت نامه یا حدیث نفس است و شما موقع خواندن آن احساس می‌کنید در حال خواندن دفتر خاطرات هستید و این تنها در سطح رمان‌های معمولی نیست. شما این حس را در رمان‌های سطح بالاتری حس می‌کنید، چون ما نتوانسته‌ایم قالب رمان را به زمان فارسی دربیاوریم از طرفی ما مدام در حال باز تولید رمان غربی هستیم.

رمان فارسی ادامه سنت ادبیات کهن ما نیست چیزی است وارداتی که اگر بین ایران و غرب دیواری کشیده می‌شد و رمان غربی به فارسی ترجمه نمی‌شد بعید بود که مثلا از مثنوی مولانا به رمانی همانند همنوایی شبانه با ارکستر چوب‌ها می‌رسیدیم، ما با پشتوانه زبان فارسی یا همان شعر فارسی با قدمت حداقل هزار ساله است که مرزهای بومی را پشت سرگذاشته و جایگاه جهانی پیدا کرده و در حوزه ادبیات جهانی در میان پنج ادبیات برتر جای خواهیم گرفت، اما نویسنده‌ایی در حد ادبیات کهن­مان به جهان معرفی نکرده‌ایم. در مجموع این پرسش‌ها گریبان علی توکلی را گرفت و او را دوباره به سمت فیلمنامه نویسی سوق داد.

بازگشت توکلی به سینما

بعد از مدتی دور بودن از فضای سینما دوباره با نوشتن یک فیلمنامه بلند به مسیر فیلمسازی برگشت البته پیش از ساخت آن به این نتیجه رسید که لازم است با ساخت یک فیلم کوتاه خودش را محک بزند.

ساخت فیلم کوتاه کبود به کارگردانی علی توکلی

فیلم کوتاه کبود که اخیراً ساخته شده است، برای فیلمنامه کبود از مرحله ایده تا متن نهایی 8 ماه وقت صرف شد. فیلمنامه بارها بازنویسی شد و مکرر تغییر کرد به خاطر وسواس زیاد مرحله انتخاب بازیگر خیلی طولانی شد ولی همان چیزی شد که علی توکلی میخواست و برای ساخت این فیلم تیم خوبی جمع کرده بود.

فیلم کوتاه کبود اثر علی توکلی

فیلم کوتاه کبود اثر علی توکلی

او به شخصه برای به نگارش درآوردن یک اثر اینطور عمل نمی‌کند که ایده‌ایی را که به ذهنش می‌رسد تبدیل به رمان یا فیلمنامه بکند، علاقه او به خودش مدیوم است که محرک او می‌شود در حقیقت میلی باید در او ایجاد شود تا در یک مدیوم خاص اثری خلق کند، مثلا علاقه او به مدیوم سینما باعث می‌شود که او فیلمنامه بنویسد و یا در یک بازه زمانی میل او به نگارش رمان باعث شد او رمان بنویسد.

ایدئولوژی خلق اثر

بسط یک ایده معمولا بر مبنای یک سری الگو‌ها از پیش تعیین شده است، فرقی نمی‌کند شما کلاس فیلمنامه‌نویسی رفته باشید یا اسم سید فیلد به گوش تان خورده باشد زمانی که شما بخواهید رمان یا فیلمنامه بنویسید در اصل شما از مجموعه الگوهایی پیروی می‌کنید که ذهن شما به صورت ناخودگاه آنها را از فیلم‌هایی که دیده‌اید و یا رمان‌هایی که خوانده‌اید برداشت می‌کند.

علی توکلی کارگردان کبود

علی توکلی کارگردان کبود

فیلم‌های ساخته شده علی رقم ظاهر متفاوت اسکلت مشابه‌ایی دارند وقتی شما شروع کنید به نوشتن ناخودآگاه از فیلم‌هایی که دیده­اید تاثیر می‌گیرید حالا اگر شما در دانشگاه یا یک موسسه آموزش دیده باشید و یا با مطالعه با این الگوها آشنا شده باشید به شکل خودآگاه از آنها استفاده می‌کنید و اگر این پیش فرض‌ها را ندانید غریزی عمل می‌کنید یعنی این تصور برای شما وجود دارد که این شمایید که دارید این جهان را خلق می‌کنید اما در واقع شما دارید از همان قالب‌ها پیروی می‌کنید.

خلاصه اینکه شما دربند الگوهای از پیش تعیین شده‌اید. اگر بخواهیم مثالی بزنیم؛ یکی از انتقادات رایج در جامعه­ی ما این است که چرا در سینما و تلویزیون ما فیلمی درباره تاریخ ایران کهن ساخته نمی­شود و یا اگر فیلمی ساخته شده با حمایت های دولتی درباره تاریخ صدر اسلام است.

علی توکلی در ادامه می‌گوید: حتی اگر این را مربوط به بودجه کلان آثار تاریخی یا فراهم نبودن امکانات بدانید، در حوزه ادبیات هم‌کاری در این باره انجام نداده‌ایم، ما حتی رمان تاریخی (منظورم تاریخ کهن است) هم ننوشته‌ایم این خلا بیشتر ناشی از آن است که ما الگوی از پیش تعیین شده‌ایی نداریم در واقع چون رمان غربی بیشتر درباره احوالات شخصی است و ما الگوی دیگری نداشته‌ایم در این باره کاری نشده و رمان‌های ما هم تقلیدی از رمان غربی مورد علاقه مترجمان است .

علی توکلی

علی توکلی

واقع­گرایی در سینما از نظر علی توکلی

به عقیده علی توکلی نمی‌دانیم الان زمان مناسبی برای صحبت کردن در مورد تاثیر‌پذیری از فیلم‌ها یا فیلمسازان دیگر باشد یا نه. چون هنوز در ابتدای راه هستیم اما اگر بخواهیم به شکل دیگری وارد این بحث شویم و این را در یک شکل گسترده‌تر مورد بحث قرار دهیم باید بگوییم هر چه در زمان جلوتر می‌رویم فیلم‌ها واقع گراتر می‌شوند غیر از چند ژانر بخصوص آن هم بیشتر در هالییود مثلا فیلم‌های اپیک فانتزی یا سوپر هیرویی که فی نفسه با واقع‌گرایی در تضاد هستند. شما در سایر گونه‌ها می­بنید که فیلمسازها هر چه بیشتر سعی می‌کنند که به واقع‌گرایی نزدیک شوند.

تأثیر جشنواره­ها برای سنعت فیلم سازی

بحث در مورد جشنواره‌ها خیلی پیچیده است و جوانب گسترده‌ایی دارد که شاید در حال حاضر دو مورد از آن به ذهن ما برسد، یکی از وجوه جشنواره‌ها سیاست‌های پشت هر جشنواره است.

نه به این معنا که سیاسیون در جشنواره‌ها دخالت می‌کنند خود جشنواره یک خط مشی مشخص دارد مثلا از یک نوع فیلم خاص پشتیبانی می‌کند که این خودش در جهت دهی فیلمسازها خیلی تاثیر گذار است. سوای از این غربی‌ها دوست دارند یک تصویر عجیب‌وغریب از جوامع جهان سومی ببینند اگر ما در فیلم‌هایمان تصویری اگزوتیک به نمایش نگذاریم یا به شکلی از بدویت و رفتارهای عجیب‌وغریب متوصل نشویم، آنها خیلی توجهی به آثارمان نشان نمی‌دهند یا حداقل در جشنواره‌هایشان جایگاهی به دست نمی‌آوریم این یک بخش قضیه است و ممکن است بعضی از جشنواره‌ها رویکرد متفاوتی داشته باشند و اینکه فیلم شما در یک جشنواره ارزیابی می‌شود و یا مجالی برای دیده شدن پیدا می‌کند نکته بسیار مثبتی است.

اما در نهایت فیلم را تنها برای جشنواره ساختن کار عجیبی است به بیان دیگر آن عشق ابتدایی به سینما را زائل می‌کند این توجه که از یک جشنواره می‌گیرید چه به لحاظ مالی چه توجه مخاطب غربی فیلمساز را گرفتار سیاست های جشنواره‌ها می‌کند. علی توکلی خودش به شخصه علاقه‌مند است که فیلم هایش در جشنواره حضور پیدا کند اما نه با متر معیار از پیش تعیین شده بلکه به واسطه ارزش‌های خود فیلم.

تجربه­ های فیلم کوتاه علی توکلی

تجربه‌ایی که علی توکلی از ساخت فیلم کوتاه اخیرش به دست آورد در وحله اول بیشتر به کار ساخت فیلم کوتاه می‌آید تا فیلم بلند.

علی توکلی و فیلم کبود

علی توکلی و فیلم کبود

چون سازکار این دو متفاوت است در نتیجه تجربه‌های که به دست آورد به کار فیلم بلند نمی‌آید ولی به هر حال کارگردانی احتیاج به تمرین دارد شما هر چقدر هم با چارچوب‌های فیلمسازی آشنا باشید و بر شیوه‌های روایت آگاهی داشته باشید برای رسیدن به پختگی باید بارها دانسته‌هایت را بیازمایید اما اگر بخواهیم به نقاط اشتراکی که میان فیلم بلند و کوتاه وجود دارد اشاره کنیم شاید مهمترین نکته نحوه کار با بازیگر باشد شما هرچقدر با بازیگر تمرین کنید نتیجه بهتری میگیرید نباید فریب یک سری از حرف ها مثل اینکه «خلاقیت من در لحظه بهتر گل می کند» یا «خواندن دیالوگ ها به دفعات زیاد باعث می‌شود که آنها تکراری بشوند و حس آن از بین برود» را بخورید.

سخن پایانی

زمانی که موقعیت را از تمرین به اجرا تغییر می‌دهید آن تازگی دوباره شکل می‌گیرد شما در هنگام تمرین کردن باید از یک متد مشخص استفاده کنید.

این به شما کمک می‌کند که تعداد برداشت‌های با کیفیت افزایش پیدا کند و مواردی مثل فراموش کردن دیالوگ یا تپق زدن کمتر پیش بیاید و زودتر به لحظه دلخواه برسید. تمرین یک ویژگی مثبت دیگر هم دارد و آن‌هم همدل شدن گروه بازیگری است و نکته مهم دیگری که علی توکلی دوست دارد به آن اشاره کند اینکه فیلم‌ساز قبل از اینکه مهیای کار شود باید حداقل دو روز کاملا استراحت کند و ذهنش را از همه چیز خالی کند این باید برای تمام عوامل اتفاق بیافتد از کارگردان و فیلمبردار گرفته تا بازیگر تا هم به لحاظ جسمی و روحی آماده خلق یک جهان جدید باشند.

منبع این مقاله: بیوگرافی علی توکلی در ویرگول